מהם “אנימה ואנימוס” בפסיכולוגיה?

מהם “אנימה ואנימוס” בפסיכולוגיה?

לפעמים אנו שומעים בשפת היום- יום משפטים כמו “אתה צריך להתחבר לצד הנשי שלך” או “אני טום בוי, אני מחוברת גם לצד הגברי שבי”. האם יש איזושהי אמיתה פסיכולוגית במשפטים האלו? ע”פ הפסיכולוגיה האנליטית של קרל יונג, אכן יש.

ע”פ יונג, ארכיטיפ הוא למעשה דימוי או הלך רוח אנושי כלשהו המופיע בתת מודע שלנו. אפשר להגיד שהארכיטיפ הוא לתודעה מה שהאינסטינקט הוא לגוף, משהו קדמוני ופרימיטיבי שתמיד נמצא שם גם אם אנחנו לא מודעים אליו. אם כן, כשאני מדברים על “צד גברי” ו”צד נשי” אנחנו בעצם מדברים על ארכיטיפים מסוימים, שיונג כינה אותם בשמות “אנימה ואנימוס”.

אנימוס הוא האספקט הגברי שנמצא בתוך כל אישה והאנימה הוא האספקט הנשי בנמצא בתת מודע של כל גבר. לכל אדם יש אנימה/אנימוס שונים. שני היסודות קיימים בכל גבר ואישה, והם מייצגים את הארכיטיפ, את התמצית הטהורה של מהי גבריות ונשיות אצל כל אדם. חשוב להבין כי האנימה/אנימוס מיוצגים על ידי דמויות של ממש, והרבה פעמים מי שאנחנו חושבים שהוא “הטעם שלנו” במין השני הם אנשים הדומים או מזכירים לנו את הייצוג הפנימי של הגבר/האישה בתוך הנפש שלנו. ארכיטיפ האנימה/אנימוס לרוב יהיו מושפע מדמויות אב/אם, אבל לא רק.

 נילי הררי, פסיכותרפיסטית המטפלת בשיטה היוניגיאנית, מסבירה: “פסיכולוגית, דמויות האנימה והאנימוס משפיעות על היחסים שלנו עם גברים ונשים ובאופן כללי על חיי הנפש שלנו. לדוגמא, אם האנימה, הייסוד הנשי שבנפש של הגבר, היא חזקה ודומיננטית- הגבר עצמו יהיה עדין וחלש יותר. כשלאישה יש אנימוס חזק ודומיננטי, יכול להיות שהיא תיראה חזקה ודומיננטית כלפי חוץ. על האדם להכיר את הארכיטיפים האלו בתוכו על מנת לבצע אינטגרציה בנפשו ולהיות מסוגל לחוות מערכות יחסים בריאות ויציבות”.

כתיבת תגובה