נילי הררי: “טיפול זוגי מתחיל באנרגיה זוגית”

נילי הררי: “טיפול זוגי מתחיל באנרגיה זוגית”

נילי הררי הינה פסיכותרפיסטית  מנוסה עשרות שנים בטיפול בשיטה הפסיכותרפיסטית אנליטית,ומטפלת בין השאר בזוגות אשר באים לטיפול זוגי. מהו טיפול זוגי? לפי נילי הררי, חלק מהמטופלים אשר פונים לקליניקה שלה, הם זוגות אשר מצויים במשבר בזוגיות שלהם. לרוב מדובר במתחים הנבנים מהחיים המשותפים של בני הזוג, ירידה בחשק המיני, שעמום, קשיים בגידול הילדים, חובות כלכליים ועוד שלל סיבות. המתחים והקשיים הללו חודרים גם לטיב היחסים בין בני הזוג, ומוסיפים על אותם מתחים אובייקטיביים עם קשיים פנימיים קשים.

נילי הררי, מטפלת בזוגות בשיטה הפסיכותרפיסטית אנליטית. הפסיכותרפיה האנליטית (או יונגיאנית) הוא זרם טיפולי המבוסס על הגותו של קרל יונג, והורחב על ידי תלמידיו וממשיכי דרכו. לפי נילי הררי, המפתח לטיפול זוגי מוצלח, מתחיל באנרגיה זוגית. המפתח בטיפול פסיכותרפי-אנליטי, הוא לשחרר אנרגיה אנושית הלכודה בקטבים של האישיות של האינדיבידואל, ולפנות אותה למקומות המועילים לו לשם צמיחה אישית. במצבים של מתחים בין בני זוג, ישנו מתח כלוא בקונפליקטים פנימיים, אשר גוזלים מהם המון אנרגיה, וטיפול מוצלח מאפשר להפנות את אותה אנרגיה לעבר הזוגיות.

בנוסף, קרל יונג מדבר על לא מודע קולקטיבי, קרי מעין נטיות אנושיות המצויות בתת מודע של כל אדם, ומאפיינות את כל האנשים באופן כללי, כאשר אותן נטיות מכונות “ארכיטיפים”. לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי, בהקשר של ההתנהגות האנושית, יונג סיווג את הארכיטיפים ל-Anima (הצד הנשי) ו-Animus (הצד הגברי). כלומר, ה-Anima היא התכונות הנשיות והפסיביות אשר קיימות אצל גברים (מה שמכונה אצל גברים “הצד הנשי”). אצל נשים לעומת זאת, האנימוס הוא הביטוי האסרטיבי ו”גברי” באישיותן של נשים. ארכיטיפים אלו נובעים מהורמונים נשיים וגבריים שמופרשים אצל כל אחד (לכל גבר יש בגופו מספר הורמונים נשיים, ואצל כל אישה קיימים הורמונים גבריים). לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי, כל אחד מבני הזוג מביא את הצדדים באישיותו אל הקשר הזוגי, ויש לתת להם ביטוי במקום להדחיק אותם, על מנת לפנות אנרגיה חיובית לטיפול הזוגי.

לא אחת זוגות חוששים לגשת לטיפול זוגי, מחשש להעלות על פני השטח דברים אשר נראה להם שמוטב היה להמשיך ולהדחיק אותם. עם זאת, אותן הדחקות הן שגוזלות אנרגיה מהנפש, והן מהוות לא אחת את שורש הבעיה בדינמיקה הזוגית. לפיכך, ממליצה נילי הררי לא לחשוש מן ההחלטה ללכת לטיפול זוגי, שהרי כל מטרתו היא לעזור ולסייע לבני זוג להגשים את עצמם, ולמקסם את האושר שלהם מבחינה אישית וזוגית.

כתיבת תגובה