נילי הררי: “מהו מודל חמשת התכונות?”

נילי הררי: “מהו מודל חמשת התכונות?”

מודל חמשת התכונות, הינו מודל שהורכב על ידי פסיכולוגים לתיאור חמש התכונות הכי משפיעות על התנהגותו ואופיו של אדם. לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי, בני האדם הם יצורים מאד מורכבים,אך התאורטיקנים של הנפש, גורסים כי ישנן חמש תכונות שהן בעלות ההשפעה הכי ניכרת על אופיו של אדם: התכונות או הממדים של האדם:

  1. מופנמות מול מוחצנות.
  2. נעימות מול חוסר נעימות.
  3. פתיחות מחשבתית מול צרות אופקים
  4. מצפוניות/ מוכוונות מול חוסר מצפוניות
  5. יציבות רגשית מול חוסר יציבות.

מודל חמש התכונות הוא המקובל ביותר במה שמכונה “פסיכולוגיית התכונות”. לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי, המודל החל על ידי התיאורטיקן קרל יונג, פסיכולוג שוויצרי שהיה חסידו המוקדם של פרויד, ומי שהיה אמור להיות ממשיך דרכו, אך בסופו של דבר פנה לתאוריות בכיוונים אחרים וייסד את הפסיכולוגיה האנליטית. יונג אפיין את בני האדם על ציר של מופנמות מול מוחצנות: כלומר עד כמה אדם נוטה להפנות את האנרגיות שלו כלפי חוץ (להיות מעורב בחברה, פעלתן, הרפתקן, מילולי, יוצר קשרים חברתיים וכדומה), לעומת אדם המפנה את האנגריות שלו פנימה (ביישן, שקט, זהיר וכדומה).

לפי יונג, מדובר באחד המימדים הכי חשובים באישיותו של אדם, כאשר אנו צריכים לסווג את אישיותו כמופנמת או מוחצנת. המודל הזה של חמשת התכונות בעצם מאפשר לאפיין את האדם בשאלונים כאלו ואחרים, למשל במבחנים ליחידות מובחרות או לקבלת משרה הדורשת תכונות אופי מסוימות. האבחון אף יכול לסייע למטפל המעניק טיפול, על ידי אבחון המטופל שלו על פי המודל של חמשת התכונות, אם כי המודל לא נחשב למוצלח במיוחד בהקשר הטיפולי. בכלל, קשה לראות את המודל כתאוריית אישיות מגובשת. יש בו תיאור, אך אין בו הסבר או הצעה אופרטיבית לפעולה.

לפי נילי הררי, חשוב להבין שמדובר רק במודל עזר ואין להפוך אותו לחזות הכול. יש לזכור גם כי לתרבות ולגאוגרפיה יש השפעה: בארה”ב למשל, ישנה האדרה של המוחצנות. החברה מאדירה מוחצנות, מה שגורם לאנשים לנסות להחצין את אישיותם והתנהגותם בהתאם לקודים החברתיים.

 

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. דוד

    הרבה זמן שחיפשתי מידע על הנושא, תודה!

כתיבת תגובה